Tiestön korjausvelan rahoitus
Hankalan talven jälkeen näemme tiestön huonon kunnon. Sitä on useissa mielipidekirjoituksissa päivitelty. Minulla on hyviä uutisia: väylästön korjausvelkaa pohtineessa parlamentaarisessa työryhmässä yksimielinen suosituksemme oli, että määrärahoja lisätään 150 miljoonalla eurolla ja tehdään päälle 50 miljoonan euron inflaatiokorotus. Lisäksi vuoden 2018 jälkeen uusista hankkeista siirretään 50 miljoonaa euroa ”pieniin” hankkeisiin, kuten yli- ja alikulkukäytäviin.
Näin saataisiin väylästön lisärapistuminen estetyksi ja korjausvelkaa alennetuksi 12 vuodessa 2,4 miljardista eurosta 1,9 miljardiin euroon.
Emme kuitenkaan päässeet työryhmässä yksimielisyyteen miten tämä rahoitetaan. Vastustan polttoaineveron korotusta, koska se kohdistuu erityisesti haja-asutusalueella asuviin. Eri rahoitustavoista pidän parhaimpina seuraavia:
– Vinjettimaksulla saisimme ulkomaiset autot maksajiksi, suomalaisille se voidaan korvata ajoneuvoveroa alentamalla.
– Vuoteen 2018 asti uusien hankkeiden määrärahat on lyöty lukkoon, mutta sen jälkeen tulee rakentaa vain välttämättömät tiet ja siirtää varoja korjauksiin. Uusissa hankkeissa tulee kasvattaa hyötyjien osuutta kustannuksista.
– Siirrytään 12 vuoden suunnittelujaksoihin, jolloin korjaustyöt voidaan ajoittaa edullisesti toisiaan tukien,vältytään poukkoiluilta ja säästöiltä väärissä paikoissa.
– Voimme myös säästää korkokustannuksista tukeutumalla valtion alhaiseen korkotasoon.
Yle.fi sivulla on mahdollista ilmiantaa missä vaurioita on. Samanlaisen ajatuksen sain lisätyksi työryhmän joulukuiseen raporttiin: ” Laaditaan internetiin paikkatietoihin pohjautuva kartta Suomen tiestöstä ja rautateistä, josta visuaalisesti ilmenevät myös tiestön kuntoluokat ja korjausaikataulut, ja kehitetään tähän yhteyteen väylänpitoon liittyvä palautemahdollisuus”. Näin tiestön kuntoa voisi jokainen seurata ja kommentoida netissä.
Esa Erävalo
DI, Ph.D.
KD eduskuntavaaliehdokas
Parlamentaarisen korjausvelkatyöryhmän jäsen
Ajaa hurautin eilen edestakaisen reissun Imatralle Nurmeksesta, kun täällä pohjoisempana näin jonkun paikkailevan Kuutostiessä olevia kuoppia. Samaan aikaan ”viisaamme” suunnittelevat kaiken maailman liikenteellisiä turhuuksia.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2015022419251430_u…
http://yle.fi/uutiset/liikennevirasto_suosittelee_…
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1…
Aika yksinkertaista olisi tietysti panna kaikki uudisrakennushankkeet jäihin ja panostaa olemassa olevan infran ylläpitoon ja kenties parantamiseen kunnes taloustilanne paranee, mutta liekö tämä liiankin yksinkertaista päättäjille, joiden täytyy pistää oikein työryhmiä pystyyn miettimään ongelman ratkaisua.
Sen verran usein olen mainitsemani välin ajanut, että mielestäni sitäkin voisi parantaa olemassa olevassa ”ajourassa” kalliimpien uudishankkeiden sijasta. Minä olen kyllä tietoinen siitä, ettei rahaa jakavaa taikaseinää ole olemassa, mutta päättäjillämme moinen harhakäsitys taitaa olla aika yleinen.
Terveisin Kalevi Kämäräinen
Ilmoita asiaton viesti